mandag 8. oktober 2012

Heltemot og mat

Dagens dilemma: kjører vi rundstykke til dagens suppe? Bring it on, sier jeg bare!

Plutselig befinner vi oss i kantinen på universitetet igjen, hvor portprøven lirer av seg bemerkninger i hytt og gevær - og jeg vet at den eneste måten å få den til å klappe igjen kakehullet på, blir gjennom et listig fingerspill over laptopens tangenter. Dog er ikke dette dagens største oppgave, åhå neida du - i dag så blir heltemotet testet av en rund liten sak som har parkert fua si på en serviett. "So what?" vil vel de fleste si i en slik situasjon, men det har seg nemlig slik at jeg lider av "hva er det egentlig jeg ikke tåler" allergien. Du lurer kanskje på hva i alle dager dette er for noe, men jeg vet egentlig ikke helt selv. 

Så lenge jeg kan huske har jeg hatt mye vondt i mageregionen. Ikke helt sykt intense smerter altså, nærmere ubehag enn noe annet. Sansynligheten for at jeg er allergisk mot noe er relativt stor, men jeg har aldri rotet meg til å sjekke hva det kan være. Jeg har heller testet ut litt selv, og kommet frem til noen matvarer jeg like så greit kan holde meg unna. Melk, gjær og sukker er noen av de tingene jeg har oftest reagert på - egg like så. Juice har også vist jeg å være en røver mot magen, så nå har jeg bestemt meg for å kutte det også. Ikke det at jeg VET hva jeg ikke tåler, men det får jeg leve med litt til.

Fra våren av fulgte jeg en selvkomponert diett, hvor jeg hadde som formål å ta av meg mest mulig fett(det rimte, så da må det jo være sant) - for så å være mest mulig markert til sommeren. Jeg ble veldig fornøyd med resultatet, og kommer helt sikkert til å bruke den samme dietten igjen neste år. Har aldri vært noen fan av å løpe/trene kardio(litt dårlige knær har sin del av skylden der), så da passet det fint med en diett som økte styrken min, samtidig som den tok av fettet. Litt av sjarmen med treningen er jo å nå mål og oppnå de resultatene man i utgangspunktet er ute etter.

Det morsomme med denne dietten, og hele poenget med at jeg nevnte den, var at jeg ikke fikk vondt i magen at all av å bruke den. Det ble stort sett carbs i form av salat og grønnsaker, proteiner ala fisk, fugl og storfe samt fett fra nøtter og annet kos. Ris, poteter, brød og pasta holdt jeg meg langt unna, i tillegg til sjokolade og potetgull. Mulig jeg må få testa meg en vakker dag, men det får da være grenser på hvor mye man skal tillate seg. Kan helt sikkert flekke frem dietten hvis noen skulle være interessert i den, just let me know!

Det som hadde vært ideelt(og som sansynligvis ville spart meg og mange andre fra unødvendige magesmerter), ville vært hvis det hadde vært større fokus på nettopp dette med mat i både skole og andre offentlige sektorer. Det er alt for mange barn, ungdommer, voksne og gamle som går rundt med smerter som oppstår fra maten de spiser - uten at de i det hele tatt vet hvorfor, eller forstår at det de spiser har en innvirkning på hvordan de fungerer i hverdagen. Heldigvis er det stadig flere som sperrer øynene opp når det gjelder "vanlig norsk husmannskost", og hvor lite sundt dette faktisk er for dagens statiske menneske. Desverre oppstår det stadig større motstand mot nettopp dette, hvor ordet "hysteri" tar alt for stor plass. Bare fordi man ikke vil spise kjøttkaker i brun saus, med poteter og ertestuing - fordi man kanskje ikke føler seg så alt for god i kroppen/magen etterpå - så er man hysterisk. Man er ikke det. Langt derifra.

Spør du meg, så hadde jeg mer enn gjerne støttet et forslag om å innføre et kurs i kosthold; både for barn og foreldre - så tidlig i skolesystemet som mulig. Kanskje hadde flere lass med barn fått mer ut av skolegangen på grunn av dette. Kanskje det pizzastykket og den sjokolademilkshaken de har fått med seg hjemmefra, fører til at et barn er utagerende eller ikke klarer å konsentrere seg? Kanskje det at et barn sliter med fordøyelsen eller magesmerter, kommer fra maten han eller hun spiser og fører til at han eller hun blir utagerende - ikke at eleven er "vanskelig" fordi den rett og slett føler for det? Hvor mange barn er det egentlig som blir rammet av dette? Når skal man egentlig få en orden på dette? Er det riktig slik det er nå?

Hva mener dere?

Men nå får jeg sette motet mitt to the test, og kaste meg over både rundstykke og portprøve - shit, føler meg bra crazy i dag ja! Satser på at farrisen tar ansvar hvis det skulle skje meg noe.

Peace off!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar